Начало / НОВИНИ / / Новата електронна система за ТЕЛК ще работи от 15.10.2020 г.

НОВИНИ

Новата електронна система за ТЕЛК ще работи от 15.10.2020 г.

ТЕЛК решеният вече могат да се издават онлайн, но само с електронен подпис

 

OFFNews Последна промяна на 14 октомври 2020 в 14:26  32  0

 
 

 

Законите през 8 от годините управление на ГЕРБ влошили достъпа на хората до безплатни лекарства10:33 ч.  

 

От утре, 15 октомври, започва да работи Информационната система за контрол на медицинската експертиза (ИСКМЕ). Чрез нея се осигурява комуникация по електронен път с лекарски комисии, с лични лекари и други държавни и общински структури на лицата с увреждане, които се нуждаят от преосвидетелстване. Те могат да получават информация и документи по електронен път, без да носят документи по различни структури. Достъпът за всички потребители ще се осъществява с електронен подпис.

Това бе съобщено от заместник-министър Жени Начева на пресконференция за представяне на системата.

ИСКМЕ е продукт на Информационно обслужване АД. Според авторите на проекта основното ѝ предимство е централизираното съхранение на медицинските експертизи и изцяло електронната обработка по издаването им.

Как става

Заявлението за преосвидетелстване се подава по електронен път, подписва се с електронен подпис и чрез системата се разпределя към съответната комисия. Системата генерира дата и час, в който то ще бъде разгледано. Тази информация се подава към лицето с електронно съобщение. Направлението от личния лекар и необходимите изследвания също се въвеждат в системата, откъдето членовете на лекарските комисии могат да ги разглеждат и да дават становище. След като комисията се е запознала със заявлението и документите на потребителя издава експертно становище, което се подписва с електронен подпис от всичките ѝ членове и експертното решение се изпраща по електронен път на лицето.

FLORENCE- A 4k Aerial Film of Italy
 
 
01:30
PreviousPlayNext
 
00:19 / 02:02
Unmute
Fullscreen
Copy video url
Play / Pause
Mute / Unmute
Report a problem
Language
Mox Player
 
 
 

Единствената стъпка, което изисква физически контакт, е при първоначално освидетелстване да бъде посетен личния лекар за направление. Личният лекар въвежда това направление в системата и от този момент медицинското досие на пациента се води изцяло онлайн, обясниха от Информационно обслужване.

Лицето може да проследява целия процес по обработката на документите му, да следи дали има обжалване на заявлението или да обжалва по електронен път. 

Казусът с упълномощените лица

На въпрос на OFFNews как ще се подписват документите на деца с увреждания и на лица поставени под запрещение заместник-министър Начева обясни, че това може да става чрез техни упълномощени представители. Вариантите са или да имат издаден електронен подпис или да им бъде предоставена възможност, за което е необходима законодателна промяна, с ПИК кода на НАП или НОИ да могат да влизат в системата.

"Разгледахме казуса със възможностите за упълномощаване. Това е лесен процес, в рамките на един ден, след подаване на заявление за упълномощаване, районната комисия издава разрешение на лицето, което ще може да подава документи в системата от името на друг", обясни Начева и допълни, че упълномощеният родител трябва да предостави акт за раждане на детето си. 

Защо с електронен подпис

От Информационно обслужване подчертаха, че докато не се създаде законодателна възможност за подаване на заявления с други идентификационни номера, електронният подпис е единственият начин за използване на системата. Това е необходимо, тъй като става дума за лични данни и "чувствителна информация", с която може да се злоупотреби.

За кого е задължително ползването на системата и за кого не

За всички потребители, които не желаят да подават документи по електронен път, вариантът с хартиен носител остава валиден. Те ще могат да следят досието си онлайн, но ще трябва да се явяват лично за предоставяне или получаване на необходимите документи (или да ги получават по пощата в условията на пандемия).

Използването на информационната система е задължително за лекарските комисии и джипитата (в случай че пациентът има желание документите му да се обработват по електронен път). За всички, които са в заварено положение, все още е актуален досегашният начин на преосвидетелстване.

Какви са предимствата

Според авторите на проекта чрез Информационната система за контрол на медицинската експертиза виртуално могат да се създават лекарски комисии, дори да не са от едно населено място, тъй като документите се обработват изцяло онлайн. Ефектът от услугата е по-бърза обработка, по-качествена услуга, контрол над всяко решение, каза изпълнителният директор на компанията Ивайло Филипов. Той подчерта, че това е възможност да се осигури пълна прозрачност върху работата на лекарите и комисиите и да се изключи всякаква възможност за злоупотреба.

Личните лекари имат два варианта - да работят през тази система, или да се интегрират през софтуера, с който вече работят.  

Никой няма да бъде лишен от права затова, че не е подал документи в системата, увери в заключение Начева.